آسمان هشتم

در باره خواص نشاط آفرین گلها امام رضا (ع) می فرماید : بوی خوش، عسل، سوارکاری و نگاه به مناظر سرسبز و خرم، باعث نشاط و شادی می‌شود.»
 امام هشتم(ع) می‌فرماید: شستشو دادن سر با گل ختمی در روز جمعه جزء دستورات پیغمبر اسلام(ص) است، علاوه بر این دارای خواصی است مانند این‌که موها و صورت را زیبا می‌نماید، و از سردرد جلوگیری می‌کند.

امام رضا علیه‏السلام همچنین در باره خواص گل نرگس که باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود می فرماید :...گل نرگس ببویید ؛ زیرا از زکام ، ایمنى میبخشد . همچنین است سیاه دانه .
و در بیانی دیگر می فرماید: بوییدن گل نرگس را به تأخیر نیندازید؛ زیرا که استشمام آن ، از ابتلا به زکام در ایّام زمستان ، جلوگیرى مى‏کند
امام رضا علیه السلام همچنین درباره عسل که ماده ای طبیعی و حاصل شهد گلهای مختلف است در طب الرضا(ع) می فرماید: هر کس می‌خواهد که در سراسر زمستان زکام نگیرد روزی سه قاشق عسل بخورد. بدان که برای شناخت عسل مفید از مضر نشانه‌هایی است‌، بعضی از عسلها هستند که وقتی بویشان به مشام انسان برسد عطسه می‌زند، بعضی از عسلها سکر آوردند و مزه بسیار تند و سوزنده‌ایی دارند، این نوع عسلها کشنده‌اند. همچنین (کسی که می‌خواهد در زمستان مبتلا به زکام نشود) نرگس و نیز سیاه‌ دانه‌ استشمام کند.
و در جایی دیگر درباره رهایی از جوشهای روی پوست می فرماید: اگر می خواهی بدنت جوش و دانه و غیره نزند هنگام ورود به حمام ابتدا بدنت را با روغن بنفشه چرب کن و هر کس می‌خواهد که نوره بدنش را نسوزاند ، کمی بعد از استعمال‌ نوره آن را بشوید، و اندکی روغن گل سرخ به بدنش بمالد.
در روایتی نقل شده که بوی خوش گلاب همواره از محل زندگی امام رضا (ع) پراکنده بود. در همین زمینه از یکی از کنیزان امام رضا (علیه السلام) نقل شده که آن حضرت به عود هندى بخور میکرد و بعد از آن گلاب و مشک به کار میبرد.و حسن بن جهم می گوید: حضرت رضا (علیه السّلام) از منزل خارج شد، بوى خوش بخور از آن جناب ساطع بود.

توصیه طب سنتی

 

گل ختمی
گل ختمی یکی از داروهای گیاهی است که دارای موسیلاژی است.
 گل ختمی جزو گیاهان لعاب دار است و گیاهان لعاب دار گیاهانی هستند که سرشار از ترکیبات قندی به نام موسیلاژ هستند که برای نرم کردن مجرای تنفسی بسیار اهمیت دارد.
 خیلی از افراد زمانی که دچار سرماخوردگی می‌شوند مجاری تنفسی آنها خشک و تحریکات آن کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل افراد مدام سرفه‌های خشک می‌کنند
می‌توان جوشانده گل ختمی را با یک قاشق عسل مصرف کرد که این محلول ضدسرفه قوی است و تاثیر آن را دو برابر می‌کند.

گل بنفشه

▪ دم کرده برگ های این گل به جای آسپرین مورد مصرف قرار می گیرد.

▪ ناراحتی تنفسی از جمله گرفتگی بینی، سرفه و گلودرد را درمان می کند.

▪ جوشانده تهیه شده از ریشه خشک آن، خاصیت ملین دارد.

▪ افزودن گل های تازه و له شده آن به آب حمام سبب شادابی پوست می شود.

▪ برای رفع سردرد، پارچه ای را با جوشانده برگ یا گل بنفشه مرطوب کنید و به قسمت پشت گردن بمالید.

▪ برگ و گل آن خاصیت خلط آور دارد.

▪ برگ و گل آن را برای معالجه سرطان سینه و معده به کار می برند.

▪ دم کرده برگ های این گیاه برای رفع ناراحتی لثه، زخم دهان و تسکین درد سرطان موثر است.

▪ تصفیه کننده خون است و برای درمان نقرس، سرماخوردگی، آسم، زخم معده و ... موثر است.

▪ فشار خون را کاهش می دهد.

گل نرگس

بیخ نرگس جذب کننده ای است که از ژرفا برمی کشد . خشکاننده و زداینده و شستشو دهنده است . روغن

نرگس تاثیر روغن یا سمین دارد و از آن ناتوان تر است . بیخ نرگس و بویژه اگر با آرد شَلمک و با عسل باشد پیکان و خارها را بیرون کشد . نرگس و بویژه بیخش که همراه سرکه باشد لکه های سیاه و بهک را می زداید . بیخ نرگس داروی داءالثعلب است.

ورم و جوش:

از بیخ نرگس و عسل و گاودانه معجو ن درست کنند دمل های ناپدیدار نارس و سخت را می ترکاند . ضمادبیخ نرگس ورم عصب را فرو نشاند.

زخم و قَرحه:

زخم ها را می خشکاند و محکم بهم می چسباند و حتی وتر گسسته را بهم جوش می دهد . گردش مخلوط با عسل ازسوختگی ها و زخم عصب و قَرحه های داخلی مفید است . ساییده نرگس همراه گاودانه و عسل چرک و پلیدی را از زخم پاک می کند.

مفاصل:

 روغن نرگس به عصب سو د رسان است . ضماد بیخ نرگس ورم عصب و گره عصب و درد مفاصل را دوا ست.

سر:

 نرگس و بویژه روغنش بندآمدن های مغزی، سردرد تر سودایی را درمان است و سرهای گرم رابدرآرد.

اندام های تنفسی:

روغن نرگس را بر سینه مالند ورم سخت و سرد حجاب را از بین ببرد.

اندام های دفعی:

در درمان درد زِهدان و مثانه، مفید است . چهار دِرهم نرگس را با آب عسل بنوشند جنین را زنده یا مرده بیرون آرد. روغن نرگس دهانه بهم آمده زِهدان را باز می کند و در درمان درد زِهدان سودمند است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->