آسمان هشتم

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۶ ارديبهشت ۹۳ | آسمان هشتم

امام رضا(ع)  در باب اهمیت مسواک زدن فرمودند: «دو رکعت نماز که بعد از شستن و مسواک نمودن دندان خوانده شود، از هفتاد رکعت نماز بدون مسواک بهتر است.»

امام رضا(ع ) نیز می فرماید: "با چوب درخت انار و شاخه های ریحان خلال نکنید، زیرا این هر دو سبب تحریک رگ جذام می شوند.

و نیز فرمودند:« مسواک نمودن چشم را جلا می دهد؛ موی را می رویاند و آب ریختن چشم را برطرف می کند»
فرموده است: «زیاده روی در مسواک زدن، باعث صدمه به مینای دندان و سست شدن ریشه های آن  می شود."

امام رضا(ع) می فرمایند:«هر کسی مایل است دندان هایش سالم بماند، شیرینی را بعد از خوردن مقداری نان مصرف کند، زیرا نان در دهان خمیر می شود و این خمیر، گودال ها و حفره های مینا را پُر می کند. در این صورت، شیرینی هیچ گونه تاثیر سوئی بر روی دندان ها نخواهد گذاشت.»

«بهترین چوب برای مسواک، چوب درخت اراک است، زیرا این چوب، دندان ها را جلا می دهد و دهان را خوشبو می کند و لثه ها را محکم کرده و نیز از پوسیدگی جلوگیری می نماید؛ و این فواید در صورتی است که مسواک زدن با اعتدال و میانه روی همراه باشد.»

۲۱ ارديبهشت ۹۳ | آسمان هشتم

امام رضا (ع) توصیه می کنند که با شروع سرما باید غذاهای پر انرژی مصرف کرد و مالیدن روغن و ماساژ استخوان ها در حال استراحت با روغن های شب بو،‌ زیتون و گل سرخ به تقویت و استحکام کمک می کند.
امام رضا (ع) برای آن توصیه هایی دارند و می فرمایند: کسی که بخواهد از سرماخوردگی و زکام در فصل زمستان جلوگیری کند روزی سه لقمه عسل بخورد.
امام رضا (ع) همچنین توصیه می کنند که در فصل زمستان غفلتا از اطاق گرم به هوای سرد و آزاد قدم نگذارید.
در توصیه ای دیگر برای مبتلا نشدن به سرماخوردگی در فصل زمستان امام رضا (ع) فرمودند:گل نرگس ببویید، بوییدن این گل را به طور دائم انجام دهید تا از شرّ سرما خوردگی در امان بمانید. همچنین استشمام سیاه دانه آدمی را از سرما خوردگی ایمن می دارد .

۱۶ ارديبهشت ۹۳ | آسمان هشتم


امام رضا علیه السلام در رساله ذهبیه خطاب به مأمون فرموده است: بدان ای که سر و گوشها و چشمها و منخرین و بینی و دهان محل خون هستند

امام رضاعلیه السلام در یک توصیه پزشکی در باره بهداشت گوشها می فرماید: هر کس مى خواهد گوش هایش و نیز زبان کوچکش فرو نیفتد، هیچ گاه شیرینى نخورد، مگر این که پس از آن ، سرکه غرغره کند.

امام رضا (ع) همچنین درباره رهایی از درد گوش فرمود: هر کس این دو آیه را سه مرتبه بر روغن یاسمن یا روغن بنفشه بخواند و آن را در گوش خود بریزد گوشش شفا پیدا می کند:
1.(سوره لقمان آیه 7) کَاَنْ لَمْ یَسْمَعْها کانَ فی اُذُنَیْهِ وَ قْرًا
 2. (سوره الاسراء آیه 36) اِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ ..... تا آخر آیه.
حضرت امام رضا علیه السلام در یک توصیه دعا درمانی دیگر راجع به انواع دردها می فرمایند : هر کس ذکر شریف السلام را 131 مرتبه به نیت صحت بیمار بر سر آن بخواند آن بیمار از رنج و اندوه رهایی می یابد

همچنین از حضرت امام رضاعلیه السلام روایت شده است که براى رفع تمامى امراض بر آن عضو بخوان: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ یا مُنْزِلَ الشِّفآءِ وَ مُذْهِبَ الدَّآءِ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اَنْزِلْ عَلى‏ وَجَعى‏ الشِّفآءَ.، اى فرو فرستنده شفاء و دور کننده درد درود فرست بر محمّد و آلش و فرو فرست بر درد من شفاءرا

امام رضا علیه السلام درباره پیشگیری از مبتلا شدن به گوش درد توصیه می کنند : و من أراد أن لایشتکى أذنه فلیجعل فیها عند النوم قطنة.، هر کس می خواهد گوشهایش درد نگیرد به هنگام خواب در گوشش پنبه بگذارد . (3)
در کتاب طب الائمه(ع) آمده است: یکی از شیعیان نزد ائمه آمده است گفت گوشم درد می کند و چرک و خون از آن بیرون می آید .حضرت فرمودند : پنیر بسیار کهنه را بسیار بساب با شیر مخلوط کن بعد بر روی آتش ملایم بگذار بعد از آنکه گرم شد قطره قطره بر گوش خود بریز به لطف خداوند خوب می شود .
و در کافی شریف ذکر شده است که رنگ کردن با حنا برتر از صدقه دادن در راه خداست که اینکار 14 خاصیت دارد که یکی از ان این است که باد را از گوش خارج می کند.

۱۲ ارديبهشت ۹۳ | آسمان هشتم

امام رضا(ع ) مى فرماید: «دو چیزند که هرگاه داخل معده شوند سبب فساد آن مى گردند: پنیر و گوشت مانده ،اما اگر به همراه مغز گردو خورده شود نه تنها ضرری ندارد و مکروه نیست بلکه یک غذای مفید است که از آن در روایات به شفاء تعبیر شده است. »

محمد بن ابراهیم جعفی گوید: مردی به امام رضا(ع) از دل پیچه شکایت کرد که نزدیک است او را بکشد. از آن حضرت خواست برای او دعا کند، زیرا داروهای زیادی را به کار برده و نفعی نداشت بلکه بر درد آن هم افزوده است. محمد گوید: امام رضا (ع) تبسمی کرده و فرمودند:« وای بر تو! اگر من از خداوند بخواهم که آن برطرف شود همانا از خداوند می‌خواهم به حول قدرت خود آن را از تو برطرف گرداند.. سپس زمانی‌که دل‌پیچه تو شدید شد، گردویی را داخل آتش کن تا حرارت به داخل آن برسد و همه پوستش را تغییر دهد و بعد آن را بخور که در همان ساعت دل‌پیچه ات آرام گیرد.»

امام رضا (ع) فرمودند: خوردن گردو در تابستان سبب گرمی و حرارت جسم می شود و موجب پیدایش کورک و دمل و جوشهای چرکین در بدن می گردد اما مصرف آن در زمستان کلیه ها را گرم نگه می دارد و سردی و برودت را از بدن دفع می کند.
محمد بن ابراهیم جعفی گوید: به خدا سوگند یک بار آن را انجام دادم، دل‌پیچه از من برطرف شد به اذن عزوجل.

۰۲ ارديبهشت ۹۳ | آسمان هشتم

امام رضا(ع) درباره ی سبزیجات فرمود: بهترین آنها کاسنی و کاهو می باشد.
محمد بن اسماعیل می گوید: شنیدم امام رضا(ع) می فرماید: کاسنی، شفای هزار درد است، هیچ دردی در شکم نیست مگر اینکه با کاسنی خوب می شود.

امام رضا(ع) همچنین درباره ی خواص دیگر کاسنی می فرماید : سبزی کاسنی بخورید چرا که آن، مال و فرزند را زیاد می کند و هر کس که دوست دارد مال و فرزندش زیاد شود به خوردن کاسنی مداومت نماید.
همچنین از امام رضا (ع) نقل شده است که : خوردن کاسنی موجب شفا یا فتن از هر درد و مرضی است هیچ دردی در درون انسان نیست مگر آنکه کاسنی آن را از بین می برد. 
محمد بن اسماعیل می گوید: روزی امام رضا(ع) بعضی از ملازمان را که تب و سر درد گرفته بود
ند دعوت کرد. آن حضرت دستور داد (برگ) کاسنی را کوبیده سپس بر روی کاغذ قرار داد و روغن بنفشه بر آن ریخته و بر سر بیمار بگذارند سپس فرمود: بدانید تب را ریشه کن و سر درد را (از بین) می برد.

-->