آسمان هشتم

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

۲۶ مرداد ۹۲ | آسمان هشتم


امام رضا(ع)فرمودند:« انار شیرین و ترش بمک ؛چرا که انسان را نیرو می دهد و خون را زنده می سازد .» عمروبن ابراهیم از امام رضا (ع) نقل می کند که  ایشان در فواید خوردن انار فرمودند:«خوردن انار شیرین آب کمر را افزون می کند و فرزند را نکو می سازد.»

امام رضا علیه السلام به نقل از پدران بزرگوارشان به نقل از پیامبر اکرم (ص) می فرماید: انار بخورید، هر دانه‌ای از انار که در معده قرار می‌گیرد، موجب نورانیت دل و لالی یا دوری برای چهل روز شیطان می‌شود".
از امام رضا(ع) هم نقل شده که: «انار بخورید تا دهان‌تان پاکیزه و خوش‌بو شود.»
 در همین زمینه امام رضا (ع) انار را میوه ای می دانند که برای آوردن فرزندانی سالم توصیه می کنند و می فرماید که انار فرزند را زیبا می گرداند .


 توصیه طب سنتی

•آب شیرین انار برای رفع سینه درد و سرفه مفید است. نوع ترش آن نیز برای افرادی که طبیعت گرم دارند بسیار نافع است، انار سرشار از ویتامینهای A,B,C,E و انواع مختلف آهن و فلزات مفید است. 

•آب انار دارای قند تانن و ماده مفید دیگری به نام مانتین است که برای کبد خوب میباشد و موجب تصفیه کبد میگردد. 

•انار به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین A در رشد اطفال بسیار تاثیرگذار بوده و ویتامین B موجود در انار اعصاب را تقویت میکند. همچنین به علت دارا بودن مقادیری از ویتامین B-6 ضد استفراغ میباشد. 

•مصرف آب انار یا عصاره آن برای خانمهای باردار بسیار توصیه شده زیرا علاوه بر رفع ویار به دلیل غنای بالای این میوه از نظر ویتامینها، موجب رشد مناسب جنین میشود.

•همچنین آب انار شیرین برای درمان یرقان تجویز میشود. نگاه داشتن آب انار ترش در دهان باعث از بین رفتن جوشهای دهانی و برفک میشود. 

•آب انار شیرین صفرا بر بوده و معده و کبد را تقویت میکند و در درمان تب های صفراوی و امراض جلدی مؤثر است و برای همین آب انار شیرین یا ترش را با پیه و شکر به هم میمالند و معجعونی تهیه میشود که 5 تا 10 سیر آن برای مداوای امراض فوق بسیار مفید است.

• آب انار باز کننده بول و مسامات پوست و جلادهنده رخسار و ملین طبع میباشد.

• چون سر انار را سوراخ کرده، آن را روغن بادام شیرین پر کرده، درش را نهاده و کنار آتش ملایم بگذارند و به دفعات آن را حرکت بدهند تا روغن جذب انار بشود و چندان روغن ریخته به این صورت عمل کنند تا دیگر جذب روغن نتواند کرد، آنگاه مکیدن این روغن به مقدار جرعه ای درد و خشکی و سرفه و آزار و حلق و شش و سینه را علاج میکند و از مجربات میباشد.

• خوردن آب انار تشنگی، استسقا و ورم معده و بدی و در هم ریختگی مزاج را علاج میکند.

•مصرف انار در معالجه راشیتیسم(نرمی استخوان) و کم خونی و ضعف اعصاب مؤثر است و به بدن نیرو میبخشد.مصرف انار شیرین برای معالجه ضعف و لاغری شدید بسیار مفید است. خوردن آب اناراز ابتلاء به بیماری قند جلوگیری میکند.مضمه آب پخته انار موجب تقویت لثه میشود. 

•مخلوط آب انار وشکر و نشاسته و صمغ عربی و روغن بادام، باز کننده ادرار و تقویت کننده کلیه و مثانه و معالج سینه سرفه و آزار آن میباشد، مخلوط فوق را باید جوشاند و نیم گرم بخورند.

•آب انار برطرف کننده تشنگی شدید و رفع کننده التهاب افراد تب دار میباشد. 

•خواص انار تنها به میوه آن مدود نیست بلکه تمامی قسمتهای آن داری خواص داروئی است.

• چون روغن گل سرخ یا بادام را در انار ریخته کنار آتش ملایم گذاشته روغن را جذب انار کرده، از آن چند قطره در گوش چکاند در رفع درد آن بی نهایت مفید است.

• جوشانده پوست و گل انار به علت داشتن تانن قابض است و در موارد اسهال خونی و خونریزیهای شدید استعمال میشود. همچنین دانه خشک کرده انار قابض بوده و در اسهال حاد به کار می آید.

• جوشانده پوست انار برای برطرف ساختن ورم لوزتین، مکث زبان کوچک ، سستی لثه و مجرای تنفس مفید است.(بصورت غره غره 30 تا 60 گرم در یک لیتر آب) 

•آب انار ترش زخم داخل بینی ، گوشت اضافی زخم ها و درد گوش را معالجه میکند، به این منظور باید انار ترش را بجوشانند تا غلیظ شود با کمی عسل مخلوط کرد و سپس به زخم بینی یا گوشت زیادی یا اطراف گوشی که درد میکند بمالند.

•مصرف و دم کرده یا جوشانده برگ انار به صورت چای ضد استفراغ، اشتهاآور و مقوی معده است. 


•درد نیمه سر(میگرن) با خوردن دم کرده یا جوشانده برگ درخت انار درمان میشود. مصرف دم کرده یا جوشانده برگ انار مانند چای کم خونی ، ضعف شدید پس از بیماریها و خستگی شدید را برطرف میسازد.

•سورمه سائیده انار پخته برای جلوگیری از ریزش آب چشم مفید است. 

•برای درمان اسهال و زخم روده میتوان مقداری جو را نیم کوب کرده و به همان اندازه برنج مخلوط، با آب انار بپزند پس از صاف کردن آن را تنقیه کنند.

• سائیده انار و مازو برای برطرف کردن و باز کردن خلط خشک شده در سینه و دفع زخم سفلیس بسیار مفید است.

• برای معالجه سرفه های شدید خونی میتوان انار را سوزانده و عسل مخلوط نمود و بر سینه مالید .

• گل انار جهت درمان خونریزی لثه و زخم دندان و ورم بیضه(باد فتق) مفید است.

• پخته و خمیر گل انار همراه با کمی استراحت برای درمان کفش زدگی و ترک پا بسیار مفید است.

• برای معالجه دمل،کورک،جوش،آلودگی خون میتوان عدد هفت گل انار را که غنچه دهن بسته است صبح ناشتا بخورند تا یکسال از بروز عوارض مذکور پیشگیری میکند.


۲۵ مرداد ۹۲ | آسمان هشتم

امام رضا (ع) می فرمایند : روغن زیتون غذای خوبی است ، دهان را خوشبو و بلغم را برطرف می سازد ، رنگ صورت را صفا و طراوت    می بخشد ، اعصاب را تقویت کرده ، بیماری و درد و ضعف را از میان می برد و آنش خشم را فرو می نشاند .
امام رضا (ع) : هرکس می خواهد لب هایش نترکد و از آن ناسور بیرون نزند ، به ابروهای خود روغن زیتون بمالد .

توصیه های طب سنتی

 1- دارای ماده ای است بنام ( اوله آکانتال ) است که اثری مشابه ایبوپروفن دارد و و ضد درد است . با مصرف روزانه1 گرم روغن زیتون، حدود 9 میلی ‌گرم اوله آکانتال به بدن می ‌رسد، این مقدار یک دهم میزان داروی ایبوپروفنی است که برای کاهش درد یک فرد بزرگسال تجویز می‌ شود.

۲- بیش از سه چهارم چربی موجود در روغن زیتون را اسیدهای چرب اشباع نشده تشکیل می دهند. اسیدهای چرب اشباع نشده چربی های مفیدی هستند که در روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان نیز یافت می شوند. به همین علت متخصصان تغذیه مصرف روغن های گیاهی را توصیه می کنند.

۳- چربی روغن زیتون یکی از چربی های تشکیل دهنده دیواره سلول های بدن است و خاصیت آنتی ا کسیدان طبیعی به سلول ها می دهد. یعنی مقاومت سلول ها را در برابر بیماری سرطان افزایش می دهد. زیتون یا روغن آن خون را هم رقیق می کند. به علت مصرف روزانه زیتون در کشورهای منطقه مدیترانه، انواع بیماری سرطان و سکته های قلبی آمار بسیار پایین تری را در این مناطق نسبت به سایر نقاط جهان نشان می دهند.

۴- مصرف روغن زیتون به خصوص در سنین رشد سبب بهبود حافظه و بالا رفتن قدرت یادگیری در کودکان می شود. به خانم های باردار نیز توصیه می شود برای تأمین چربی مورد نیاز بدنشان روغن های گیاهی به خصوص روغن زیتون مصرف کنند .

۵- چربی روغن زیتون تنها چربی است که موجب کاهش LDL یا «کلسترول بد» در خون می شود و ریسک ابتلا به سکته قلبی را پایین می آورد اما «کلسترول مفید» یا همان HDL را افزایش می دهد.

۶- روغن زیتون همچنین حاوی ویتامین E است، ویتامینی که برای حفظ سلامت و زیبایی پوست و مو ضروری است. مصرف مداوم روغن زیتون پوست را شاداب نگاه می دارد و کمک می کنند سلول های پوست فرم و انعطاف پذیری خود را حفظ کنند.

۷-  آنزیم مخصوصی در بدن سبب آغاز درد می شود. «اوله آکانتال» مانند کلیدی است که این آنزیم مخصوص را قفل می کند و از آغاز پروسه درد جلوگیری می کند. این پژوهشگران در ادامه این مقاله که در مجله تخصصی طبیعت در آمریکا به چاپ رسیده است عنوان می کنند: با مصرف روزانه حدود پنجاه گرم روغن زیتون بدن نزدیک به ۹ میلی گرم «اوله آکانتال» دریافت می کند. این مقدار یک دهم میزان ایبوفرونی است که برای کاهش درد در یک بزرگسال تجویز می شود. دانشمندان می گویند که هر چند روغن زیتون مرغوب قیمت بالایی دارد، اما فواید آن اهمیت بیشترین نسبت به قیمت آن دارد.

۸- مصرف روغن زیتون به صورت منظم، هر دو فشار خون سیستولی و دیاستولی را کاهش می‌ دهد و مقدار دوز داروهای لازم برای کاهش فشارخون را در بیماران کم می‌ کند.

۹-  روغن زیتون با کمک به جذب کلسیم، باعث رسوب آن در استخوان‌ها شده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌ کند.

۱۰- روغن زیتون از بروز فراموشی و آلزایمر در افراد مسن جلوگیری می‌ کند، ولی مکانیسم عمل آن ناشناخته است. به نظر می ‌رسد اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن زیتون می‌ تواند باعث حفظ ساختار غشای سلول‌های مغزی شوند.

۱۱-  مواد آنتی اکسیدان خصوصاً ویتامین E موجود در روغن زیتون از ایجاد رادیکال‌های آزاد و فرآیند اکسیداسیون در سلول‌های پوستی و ایجاد سرطان‌های پوست جلوگیری می‌ کند و کمک می ‌کند تا سلول‌های پوست انعطاف‌ پذیری خود را حفظ کرده و عوارض پیری دیرتر ظاهر شود.

۱۲-  ویتامین E موجود در روغن زیتون برای حفظ سلامت و زیبایی پوست و مو ضروری است. مصرف مداوم آن، پوست را شاداب نگه می ‌دارد .

۱۳-  ماساژ پوست با روغن زیتون، تعریق را کاهش داده و مژه و ابرو را تقویت می ‌کند.

۱۴-  کمپرس پوست با روغن زیتون در موارد آفتاب‌ زدگی و سرمازدگی ، گزش مار و عقرب و نیش حشرات باعث التیام آن می‌ شود. همچنین سوزش و درد ناشی از سوختگی را تسکین داده و از بروز تاول جلوگیری می ‌کند.

۱۵- برای برطرف کردن خشکی و ترک پوست می ‌توان از مخلوط روغن زیتون با گلیسیرین به نسبت مساوی استفاده کرد.

۱۶-  طرفی روغن زیتون کشش ماهیچه‌های حلقوی را در پایین معده کاهش می‌ دهد و در حرکت توده غذا به سمت روده تأخیر ایجاد می‌ کند، در نتیجه محتویات معده به آهستگی و به تدریج وارد دوازده می ‌شود و احساس سیری مدت بیشتری طول می ‌کشد و با کاهش اشتها فرد می‌ تواند غذای کمتری مصرف کند.

۱۷- رشد نوزادانی که مادران آنها روغن زیتون مصرف می ‌کنند، از نظر قد و وزن و رفتارهای روان شناختی بهتر است. همچنین نوزاد برای جلوگیری از اکسیداسیون مواد در اثر ورود اکسیژن هوا، به ویتامین E نیاز دارد. اگر چه میزان این ویتامین در روغن زیتون زیاد نیست، ولی برای جلوگیری از اثرات اکسیداسیون کافی است.

۱۸-  این ویتامین در مدت شیردهی در پستان‌ها تغلیظ می‌ شود و مادر باید ذخیره کافی از آن را در بدن خود داشته باشد تا مقدار مورد نیاز این ویتامین برای نوزاد در شیر ترشح شود .

۱۹- مصرف میزان کافی ویتامین E در نوزادان دارای نارسایی لوزالمعده و کلیه ضروری است .

۲۰- روغن زیتون، اسیدهای چرب مورد نیاز برای رشد نوزاد را فراهم می‌ کند و نسبت اسید لینولئیک به اسید لینولنیک آن مشابه شیر مادر است.

۲۱-  مصرف روغن زیتون در سنین رشد، سبب بهبود حافظه و بالا رفتن قدرت یادگیری در کودکان می ‌شود.

۲۲-  ثابت شده رژیم غذایی غنی از روغن زیتون بیشتر از غذاهای کم چرب به کاهش وزن کمک می‌ کند. در واقع آنچه در بروز چاقی مؤثر است، نوع چربی مصرف شده است، نه مقدار چربی موجود در غذا.

۲۳- اکسیداسیون درون سلولی، عامل مهمی در ایجاد سرطان است و مواد آنتی اکسیدان موجود در روغن زیتون، مقاومت سلول‌ها را در برابر اکسیداسیون و سرطان افزایش می‌ دهد.

۲۴- مصرف منظم روغن زیتون باعث تسکین علائم این بیماری می ‌شود. افرادی که میزان کمی روغن زیتون مصرف می ‌کنند، 5/2 برابر افرادی که رژیم غذایی سرشار از این روغن را دارند به التهابات روماتیسمی مبتلا می ‌شوند. مکانیسم این عمل هنوز مشخص نشده است، ولی این اثر احتمالاً به آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون مربوط می ‌شود

۲۵- روغن زیتون، صفرا بر است و باعث تخلیه کیسه صفرا می‌ شود، به این ترتیب که انقباض کیسه صفرا و تولید نمک‌های صفراوی را در کبد تحریک کرده و در نتیجه دفع کلسترول را از طریق صفرا افزایش می‌ دهد و از ایجاد سنگ‌های صفراوی جلوگیری می ‌کند.

۲۶-  روغن زیتون به علت داشتن سیتواسترول‌ها مانع جذب کلسترول در روده کوچک می‌ شود و جذب عناصر معدنی مثل کلسیم، منیزیم و آهن را افزایش می‌‌ دهد

۲۷- روغن زیتون ملین است و از یبوست جلوگیری می‌ کند همچنین این روغن، انگل‌ها و کرم‌ های روده را از بین می ‌برد.

۲۸- دم کرده برگ درخت زیتون تب بر است و مصرف روزانه این دم کرده به عنوان چای آرامش بخش و کاهنده استرس است. چای برگ زیتون فشار خون را هم پایین می آورد.

۲۹-  روغن زیتون تنها روغنی است که توسط معده بسیار خوب تحمل می‌شود.در واقع روغن زیتون عملکرد محافظتی برای معده داشته و این ارگان را از زخم و التهاب محافظت می‌کند.

۳۰- این روغن سبب افزایش ترشح صفرا و هورمون‌های لوزالمعده می‌شود و بهتر از هر دارویی از این دو عضو محافظت می‌کند در نتیجه می‌تواند از تشکیل سنگ‌های صفراوی نیز جلوگیری کند.

۳۱-  دانشمندان پرتغالی دانشگاه پورتو به تازگی دریافتند که در روغن زیتون نوعی آنتی اکسیدان وجود دارد که سلول‌های قرمز خون را از صدمه دیدن محافظت می‌کند. لذا نقش روغن زیتون در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی از مدت‌ها پیش اثبات شده است.

۳۲- قولنج‌های ناشی از نفریت و مسمومیت سرب مخصوصاً برای کارگران چاپخانه‌ها که با حروف سربی سر و کار دارند، استفاده می‌شود. (روغن زیتون در رفع تحریکات ناشی از جذب سموم مختلف، اثر شگرفی از خود نشان می‌دهد.)

۳۳-  روغن زیتون در رفع سرفه‌های خشک همراه با حالات تحریک آمیز، انسداد روده، بیماری‌هایی که ایجاد التهاب در دستگاههای داخلی می‌نماید و مسمومیت از مواد زایل کننده و از بین برنده بافتها، اثر مفید دارد.

۳۴- ماساژ دادن روغن زیتون تازه بر روی پوست سر، هنگام شب (قبل از خوابیدن) و ادامه آن به مدت ۱۰ روز، از ریزش موی سر جلوگیری می‌کند. پس از این عمل سر را با پارچه‌ای پوشانده و هنگام صبح با شامپو یا صابون، موی سر را بشوئید.

۳۵- روغن زیتون برای خشکی پوست به کار می‌رود. (خشکی بیش از اندازه پوست می‌تواند ایجاد مشکل کند لذا استفاده از روغن‌های گرم گیاهی می‌تواند بر سست شدن و نرم شدن شوره سر کمک کند یکی از این روغن‌های گرم، روغن زیتون است.)

۳۶- برای درمان جوش‌های صورت توصیه می‌شود از زیتون استفاده کنید. (بدین صورت که آن را به دو نیم کرده و روی موضع قرار دهید.)

۳۷- برای برطرف کردن تَرَک پوست از روغن زیتون استفاده نمائید.

۳۸-  یکی دیگر از موارد مصرف زیتون در بیماری‌های پوستی است که اثر معجزه آسایی در روند بهبودی بیماریهای پوستی دارد.

۳۹- ماساژ مخلوط گلیسیرین و روغن زیتون که به نسبت مساوی از هر یک تهیه شده باشد، برای رفع خراش‌های پوست و حفاظت و تأمین بهداشت آن مؤثر می‌باشد. استفاده از مخلوط مذکور در غالب نواحی معمول است.

۴۰-  روغن زیتون حاوی ویتامین‌هایی است که به اصطلاح رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. (رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء، بنفش خورشید به وجود آمده و به سلول‌های پوست صدمه می‌رساند.)

۴۱-  پماد میوه نارس زیتون برای سوختگی مفید است.

۴۲-  ماساژ دادن روغن زیتون تازه بر روی پوست بدن کودکان مبتلا به نرمی استخوان و کم خونی، اثرات مفید ظاهر می‌کند.

۴۳-  از خیساندن سیر له شده به مدت 2 تا 3 روز در 200 گرم روغن زیتون تازه خمیری حاصل می‌شود، که اگر در روماتیسم، دردهای عصبی و در رفتگی‌های عضوی، بر روی موضع دردناک گذاشته شود، اثر تسکین دهنده دارد.

۴۴-  از روغن زیتون تازه به صورت ماساژ بر روی لثه دندان، در درمان پیوره، می‌توان نتایج مفیدی به دست آورد.

۲۲ مرداد ۹۲ | آسمان هشتم

امام رضا (ع) در مورد خوردن آب در حین غذا می فرمایند : کسی که نمی خواهد معده اش آزار و آسیب ببیند ، موقع غذا خوردن آب ننوشد . کسانی که هنگام غذا خوردن آب می نوشند ،‌ دستگاه هاضمه را از ابتدای کارش ،‌ از کار باز می دارند. این افراد به عارضه ضعف دستگاه گوارشی مبتلا خواهند شد؛‌ زیرا نوشیدن آب در اول غذا،‌ معده را از هم باز می کند و عارضه گشادی معده می آورد .

توصیه طب سنتی

آب باید پس از پایین رفتن غذا از دهانه معده، نوشیده شود. نوشیدن آب پیش از نزول غذا، با اطفا نمودن حرارت معده موجب اختلالات گوارشی می‌شود و نشانه نزول غذا هم احساس سبکی بالای شکم حدود یک ساعت پس از خوردن غذا است.

آب را باید دست‌کم در سه نفس نوشید و میان جرعه‌ها نفس کشید و نوشیدن آب، دست‌کم از یک ساعت پیش تا یک ساعت پس از غذا و همچنین در بین غذا، به‌ویژه در افراد با مزاج سرد، زیان‌آور است.

۰۵ مرداد ۹۲ | آسمان هشتم

ازامام رضا (ع) منقول است که رسول خدا (ص) فرمود : بر شما باد به خوردن عدس که مبارک و مقدس است ، دل را نرم می کند ، گریه را زیاد می کند و هفتاد پیامبر بر آن برکت فرستاده اند که آخرین آن حضرت عیسی است .

توصیه های طب سنتی

1. طبع آن سرد و خشک است.

2.عدس دارای آلبومین، هیدارت کربن، چربی، مواد معدنی، آب و سلولز می‎باشد.
3. عدس دارای مواد معدنی چون پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم و آهن می‎باشد.
4. عدس دارای ویتامین‎های C ، PP ، B2 ، B1 و A می‎باشد.
5. وجود پتاسیم در عدس باعث فعالیت زیاد کلیه می‎شود در نتیجه سموم بدن بهتر دفع می‎شود.
6. عدس باعث تقویت عضله قلب می‎گردد و در حفظ سلامتی آن مؤثر می‎گردد.
7.عدس باعث تقویت عضلات و رشد و نمو کودکان می‎شود.
8. عدس فعالیت سلول‎های مغز و هوش و حافظه را افزون می‎کند.
9.کسانی که کم خون هستند عدس را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
10. کسانی که دوران نقاهت را می‎گذرانند عدس مصرف نمایند.
11. عدس یک غذای خوب برای سالمندان است.
12.  خوردن عدس در شب باعث کابوس و مالیخولیا می‎شود به طور کلی عدس کم بخورند.
13.کسانی که تصلب شرائین دارند عدس کم بخورند.
14.  افرادی که آنژین صدری دارند عدس کم بخورند.
15.  زیاده روی در خوردن عدس باعث جذام می‎شود.
16. خوردن عدس باعث جلای پوست می‎شود.
17.  زیاده‎روی در خوردن عدس ضعف اعصاب می‎آورد.
18. کسانی که به کارهای سخت بدنی اشتغال دارند خوب است که یک وعده غذایی خود را عدس قرار دهند بدین روش که عدس پخته را با پیاز داغ مخلوط نمایند میل کنند.
19. برای نرم شدن سینه عدس آب پز میل کنید.
20. برای درمان چاک گوشه لب از آش عدس استفاده کنید.
21. برای بهبود ورم لوزه از سوپ عدس استفاده کنید.
22. برای درمان دیفتری از جوشانده عدس قرقره کنید.
23. خوردن زیاد عدس باعث سخت ادراری می‎شود.
24. افراد سوداوی عدس کم بخورند.
25. برای مانع شدن برگشت تب آش عدس را با روغن بادام میل شود.
26. مصرف زیاد عدس باعث ضعف دید می‎شود.
27. برای از بین بردن ترک پاشنه پا و سرخی پوست آرد عدس را با سفیدة تخم‎مرغ مخلوط نموده به صورت ضماد بمالید.
28. جهت ترک دست و پا که در اثر سرما عارض شده است ضماد عدس با سرکه را به دست و پا بمالید.
29. کسانی که خارش و کهیر دارند از عدس آب پز استفاده نمایند.
30. عدس باعث افزایش شیر مادران می‎شود.
31. امام صادق(ع) فرموده‎اند: در عدس دوای هفتاد درد است.
32. خوردن آب عدس ملین و خود عدس قابض است.
33. کسانی که مبتلا به سوءهاضمه هستند از سوپ عدس استفاده کنند.
34. کسانی که اختلالات قاعدگی دارند عدس نخورند.
 
۰۱ مرداد ۹۲ | آسمان هشتم

علی بن یقطین گفت : به امام ابوالحسن الرضا (ع) نامه نوشتم و گفتم : در سرم سرمای شدیدی احساس می کنم به طوری که هرگاه بادی بوزد ، نزدیک است بی هوش شوم .
امام رضا (ع) برای من نوشتند : باید پس از غذا ، انفیه عنبر و زنبق استفاده کنی یا به خواست خداوند جل الجلاله خوب شوی .

توصیه های طب سنتی

● خواص دارویی زنبق

 

▪ امروزه برای سم زدایی بدن و افزایش ادرار مورد استفاده قرار می گیرد.

 

▪ ضماد تهیه شده از آن با ریشه آسیاب شده زنبق و آب برای درمان ناراحتی های پوستی، زخم و دردهای روماتیسم به کار برده می شود.

 

▪ ضماد گرم برگ های تازه زنبق نیز برای رفع تومور و خستگی موثر است.

 

● خواص چای زنبق

 

▪ برای تهیه چای زنبق، یک قاشق مرباخوری ریشه خشک آن را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و روزی ۳ بار مصرف کنید.

 

▪ چای زنبق با تحریک کبد در درمان هپاتیت و یرقان مفید است.

 

▪ با عوارض پوستی مانند آکنه مبارزه می کند.

 

▪ سوءهاضمه را برطرف می کند.

 

▪ به درمان بیماری روماتیسم کمک می کند.

 

▪ در کاهش وزن موثر است.

منبع: درمان با طب سنتی

 

-->