آسمان هشتم

۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۸ فروردين ۹۳ | آسمان هشتم

پرهیزات غذایی در فصل بهار
 مصرف زیاد گوشت باعث افزایش گرمی و رطوبت در بدن می‌شود و چون مزاج فصل بهار هم گرم و تر است، مصرف بیش از حد گوشت باعث ایجاد بیماری در بدن می‌شود. همچنین بهتر است در فصل بهار از خوردن غذاهاى شور و غلیظ مانند کله پاچه، گوشت گاو، خامه و ماست ترش پرهیز کرد. غذاهای کنسروی، مانده و پرخوری نیز در این فصل بسیار مضر است.

توصیه‌های غذایی در بهار
 در فصل بهار باید به تلطیف غذا پرداخت. تلطیف غذا ممکن است در ذهن این معنی را ایجاد کند که باید غذایی خورده شود که از آن خون رقیق تولید شود. یا ممکن است کسی با شنیدن این کلمه فکر کند که باید غذای کمتری در این فصل مصرف کرد در حالی که مقصود از تلطیف غذا هیچ کدام از دو معنی فوق نیست.
غذاهایی که خون رقیق در بدن تولید می کنند، اغلب طبیعت گرم دارند و مصرف غذاهای با طبیعت گرم در این فصل مناسب نیست بلکه باید غداهای غلیظ و با طبیعت سرد مصرف شود، تا هیجان و رقت اخلاط و مواد را تعدیل کند.  همچنین گرسنگی باعث تحریک بیشتر اخلاط می‌شود. پس کم کردن مقدار غذا نیز در بهار صحیح نیست. اما منظور از تلطیف غذا این است که غذایی خورده شود که هر چند از لحاظ مقدار زیاد است اما ارزش غذایی کمی دارد؛ مثل میوه ها و سبزی‌جات.

در واقع باید با مصرف مقدار زیاد غذا با ارزش غذایی (کالری) کم، دستگاه گوارش را فریب داد و سرگرم کرد تا خیال کند که غذای زیادی مصرف شده ولی در واقع مواد زیادی وارد عروق نشود و به هیجان اخلاط و مواد نیفزاید.

بنابراین باید به طبیعت فرصت داد که مواد اضافه را آماده کرده و از بدن دفع کند. مصرف خوراکیهاى لطیف مثل گوشت پرندگان و تخم مرغ آب‌پز عسلی و نوشیدن شربت‌های خنک مثل شربت غوره،انار و سکنجبین در این فصل توصیه می‌شود.

۲۷ فروردين ۹۳ | آسمان هشتم

امام رضا در مورد مصرف نخود فرموده اند:نخود برای درد پشت خوب است و باید با غذا و بعد از غذا میل شود .

توصیه طب سنتی

1-نخود تقویت‌کننده قلب بوده و در رفع یبوست‌های حاد و مزمن مۆثر است همچنین عضلات اسکلتی را تقویت می‌کند 

2- نخود دارای خاصیت ضد سرفه و سرماخوردگی است. این ماده غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند بنابراین به افرادی که دارای بیماری‌های خود ایمنی مانند ام‌اس هستند نیز توصیه می‌شود.

3- نخود از بین برنده انگل‌های روده، برطرف‌کننده درد سینه و تنگی نفس، تقویت‌کننده ریشه مو، درمان زردی، درمان دردهای کلیه و افزایش حافظه است.

4- نخود برای درمان پوکی استخوان به دلیل منابع غنی کلسیم بسیار سودمند است در دوران رشد استخوان‌ها و دندان‌ها مصرف آن توصیه می‌شود همچنین این ماده غذایی چنانچه با عسل ترکیب شود و به صورت یک پماد درست شود به عنوان التیام دهنده زخم‌ها مفید خواهد بود.

۰۷ فروردين ۹۳ | آسمان هشتم

امام رضا (ع)  می فرماید : " هیچ بدنی نیست که جو بدان وارد شود و همه دردها از آن بیرون نرود . جو ، خوراک پیامبران و غذای نیکان است .

فضل بن یونس  یکی از یاران امام رضا (ع) می گوید: که ابو الحسن علیه السّلام نزد من صبحانه خورد ،در این هنگام کاسه ه‏اىی آوردند که زیر آن نان بود، فرمود: «نان را گرامی تر از آن دارید که زیر کاسه باشد و به من فرمود: بغلام بگو تکه نان را از زیر کاسه درآورد.»

امام فرمود: مزه ی آب، مزه ی زندگی است و مزه ی نان مزه ی زیستن.
امام رضا علیه السلام همچنین در توصیه ای بهداشتی می فرمایند: آنان که به دندان خود علاقه مند هستند قبل از خوردن شیرینی، کمی نان بخورند؛ زیرا خرده های نان میان دندان ها را پر می کند و نمی گذارد مواد شیرین به آن ها آسیب برساند .
امام رضا (ع ) توصیه هایی درباره نحوه مصرف نان دارند. آن حضرت می فرماید: لقمه های نان را کوچک کنید که با هر لقمه ای برکتی است و نان را با دست پاره کنید نه با کارد و نیز فرمودند : هر که در خانه طعامی بخورد و از آن طعام جیزی بیفتد ، آن را بردارد و بخورد والا اگر در صحرا باشد برای پرندگان و حیوانات بگذارد .

توصیه طب ستتی

سبوس حاوی مواد چربی ، ویتامین های گروه B و E ، مواد فسفردار و از همه بالاتر ، گلوتن gluten است . گلوتن ، تنها قسمت ازت دار گندم است که درحقیقت ، جزو مصالح ساختمانی بدن به شمار می رود .

با الک کردن گندم ، قسمت مفید و مغذّی آن جدا می شود . گندم با الک شدن ، ویتامین ها و مواد زیادی را از دست می دهد . به طور نمونه سیلیس ، که در استحکام دندان ها و استخوان ها مؤثر است و قلب و کلیه ها را تقویت می کند ، در اثر الک کردن از بین می رود . همچنین در اثر تصفیه ، گندم بسیاری از مواد معدنی خود را نظیر فسفر ، منیزیم و ‌آهن ، پتاسیم و نمک از دست می دهد . این مواد مفید معدنی ، برای گلبول های سفید خون که سربازان مدافع بدن به شمار می روند ، ضروری هستند .
پزشکان می گویند : " بیش از 50 درصد نان بدون سبوس در بدن هضم نشده و دفع می گردد . ولی نان کامل و سبوس دار ، جذب بدن شده و فقط 5 درصد آن در بدن هضم نمی شود . "

۰۵ فروردين ۹۳ | آسمان هشتم

روایتی امام رضا (ع) به نقل از پدران بزرگوار خویش به نقل از رسول اکرم (ص) گوشت را بهترین غذا در دنیا معرفی کرده میفرمایند: بهترین و بالاترین خوراکی ها چه در دنیا و چه در آخرت گوشت است.
سهل بن زیاد از محمد بن اسماعیل نقل می کند: یکی از ما، در حضور ابوالحسن الرضا(ع) از گوشت سخن به میان آورد و گفت: هیچ گوشتی گواراتر از گوشت بز نیست. امام رضا(ع) نگاهی به او انداخت و فرمود: اگر خداوند، گوشتی گواراتر از گوشت میش آفریده بود همان را به جای قربانی کردن اسماعیل می فرستاد.
 امام رضا (ع) در مورد مصرف این ماهی سفارشهای جالب دارند. آن حضرت می فرمایند:
هر کس از درد شقیقه و شکم درد مى‏ترسد ، نباید در تابستان و زمستان ، خوردن ماهى تازه را به تأخیر افکند.
امام رضا علیه‏السلام در دستورالعملی دیگر در مورد ماهی می فرمایند: غسل کردن با آب سرد پس از خوردن ماهى ، سستْ اندامى در پى مى‏آورد.
امام رضا(ع) به خدمتکارش فرمود: برای ما گوشت سر و سینه را خریداری کن و از قسمت های پشت خریداری نکن؛ زیرا سر و سینه به چراگاه نزدیکتر و از آفات دورترند.
امام رضا علیه‏السلام در جایی دیگر از مضرات خوردن گوشت خام صحبت به میان آورده و می فرمایند: خوردن گوشت خام ، در شکم ، کِرم پدید میآورد
امام رضا علیه السلام در باره فواید و خواص مفید مصرف گوشت در عیون اخبار الرضا به نقل از امام على علیه‏السلام می فرمایند: نزد پیامبر صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم از گوشت و پیهْ یاد شد. فرمودند : هیچ پاره‏اى از این دو در معده جاى نمیگیرد ، مگر این که در جاى آن ، شفا میروید و بیمارى‏اى از آن جا میرود.
علی بن سلیمان گفت: نزد امام رضا(ع) مشغول خوردن کله پاچه بودیم که حضرت سویق خواست. گفتم: من سیر شده‌ام.
حضرت فرمود: مقداری کمی از سویق، کله پاچه را هضم می‌کند و دوای آن می‌باشد.
امام رضا علیه‏السلام در بیانی دیگر در باره مداومت به خوردن قلوه و سیرابی می فرمایند: عادت داشتن به خوردن قلوه و شکمبه (سیرابى) گوسفند ، مثانه را دگرگون میکند.

۰۵ فروردين ۹۳ | آسمان هشتم

امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در این مورد فرموده اند: انجیر بوى بد دهان را برطرف، استخوانها را محکم، رویش مو را زیاد، بیمارى را برطرف مى کند و با وجود آن احتیاجى به دارو نیست.

امام رضا(ع) همچنین درباره خواص دیگر انجیر آن را برای قولنج مفید برشمرده اند. در این زمینه محمد بن عرفه می گوید: در روزگار امام رضا(ع) و مأمون، در خراسان بودم. [یک بار،] از امام رضا(ع) پرسیدم: ای پسر پیامبر خدا! درباره ی انجیر چه می گویی؟ فرمود: «برای قولنج سودمند است. آن را بخورید.»

۰۳ فروردين ۹۳ | آسمان هشتم

امام رضا (ع) می فرماید:هر کس غذای افزون از اندازه بخورد ،این غذا او را سودی نمی رساند ،و هر کس به اندازه بردارد ،این غذا او را تغذیه می کند و سود می رساند .آب نیز چنین است. روش پسندیده برای تو ،آن است که از هر یک از انواع غذا ،در فصل ویژه آن ،بهره بگیری.در حالی که هنوز مقداری میل داری ،از غذا دست بکش ،چرا که این کار ،به خواست خداوند ،برای بدن سلامت آورتر ،برای عقل ذکاوت بخش تر ،و برای خود انسان مایه سبکی افزون تر است.
 امام رضا (ع) هم مصرف این میوه با ارزش را برای هضم و جذب غذا و کمک به رسوب زدایی از خون بدن و بهبود سوخت و ساز و پیشگیری از غلظت خون مفید شمرده اند.
ت امام رضا علیه‏السلام در بیانی دیگر می فرماید : خوردن گوشت ناپخته ، در شکم ، کِرم ایجاد مى‏کند. و نیز می فرماید: تخم‏ مرغ بسیار خوردن و مداومت بر آن ، بیمارى سِپُرز مى‏آورد و ایجاد کننده بادهایى در سرِ معده است .

پیشنهاد مطلب:

اختلالات گوارشی کودکان – سوء جذب

همه چیز در مورد دل درد کودکان و دلایل آن
امام رضا (ع) همچنین برای تقویت معده و گوارش می فرماید : زیاد کندر بخورید و آن را در دهان نگه دارید و خوب بجوید. جویدن آن براى من ، دوست داشتنى تر است . کندر بلغم را از معده مى شوید و معده را پاک سازى مى کند و عقل را قوى مى گرداند و غذا را گوارا مى سازد.
علی بن محمد بن اشیم گفت: به محضر امام رضا(ع) از مشکل گوارش غذا شکایت کردم، حضرت فرمود: زرده تخم مرغ بخور. گفت: همین کار را کردم و از آن سود بردم.
محمد بن ابراهیم جعفى می گوید: مردى از شکمْ‏ دردى که چیزى نمانده بود باعث مرگش شود ، به نزد على بن موسى الرضا علیه‏السلام نالید و از ایشان خواست براى او در پیشگاه خداوند عز و جل دعا کند ؛ چرا که دارو و درمان‏هاى فراوانى که به وى داده‏اند ، او را به ستوه آورده است و نه فقط او را سودى نرسانده ، بلکه بر شدّت درد او نیز افزوده است . امام ـ که درود خدا بر او باد ـ لبخند زد و فرمود : «نیک‏بخت مردا! دعاى ما به درگاه خداوند ، جاى خود دارد و من از خداوند مى‏خواهم به مدد و نیروى خود ، درد تو را بکاهد ، امّا چون درد بر تو غلبه کرد و از آن به خود پیچیدى ، گردویى بردار و بر آتش بگیر تا هنگامى که بدانى آنچه در درون آن هست ، کباب شده و آتش ، رنگ پوست آن را نیز دیگرگون کرده باشد . در این هنگام ، آن را بخور که در دم ، درد را آرام مى‏کند» .
او مى‏گوید : به خداوند سوگند ، تنها یک بار این کار را انجام دادم و به اذن خداوند ، آن شکمْ‏دردِ من ، آرام شد .
در تعالیم اسلامی از جمله در نامۀ معروف حضرت امام رضا (ع) به مأمون آمده است: « آنانکه نمی خواهند از درد معده در رنج و عذاب باشند میان غذا آب ننوشند. نوشیدن آب در میان غذا بدن را رطوبی مزاج و معده را ضعیف می کند و سوء هاضمه می آورد».

۰۳ فروردين ۹۳ | آسمان هشتم

امام رضا (ع)  ، از حضرت علی(ع) نقل کرده که رسول خدا (ص) فرمود : زیتون را بخور و آن را بر بدنت بمال ؛ زیرا هرکس آن را بخورد و با آن روغن مالی کند ، شیطان چهل روز به آن نزدیک نمی شود. همچین می فرمایند  : زیتون را داشته باشید ، چون آن سره ( زهره ) را می شکافد ، بلغم را می برد ، پی ها را محکم می نماید ، اخلاق را خوب می کند ، نفس را پاک می گرداند و غم را می برد .

و در صحیفه الرضا(ع) از امام صادق(ع) نقل شده است که در مورد نحوه خوردن زیتون به ام هانی چنین فرمودند : در یک ظرفی آب و زیتون و نمک بریز و بخور .


توصیه طب سنتی

میوه زیتون  کاهنده فشار خون ، مقوی معده ، اشتهاآور ، تسکین دهنده دردهای روماتیسم ، نقرس ، درد مفاصل ، تب بر ، ادرارآور ، صفرابر ، ضد دیابت است  روغن زیتون به عنوان یک عامل ضد پیری و ضد سرطان ، کمی ملین ، یک عامل ضد انعقاد خون و انسداد شریانی ، ضد برخی بیماریهای قلبی و کاهنده کلسترول خون ، رفع کننده قولنج ، دل پیچه ، خارج کننده کرم معده ، خرد کنده سنگ مثانه ، دفع کننده سنگهای صفراوی ، رفع کننده یبوست مزمن ، افزایش ترشحات ادرار ،  عرق ، تسکین دهنده درد مفاصل می باشد .

 در روغن زیتون ترکیبات شیمیایی وجود دارد که تمایل خون به لخته شدن را متوقف می کند . از رسوب کلسترول در شریانی جلوگیری می کند و برای پیشگیری از حمله های قلبی ، حتی بعد از وقوع اولیه حمله برای جلوگیری از حملات بعدی قلب توصیه می شود.

متخصصان تغذیه تاکید دارند که زیتون گیاهی بسیار مفید برای سلامتی انسان است و می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری کند.  برگ زیتون کاهش دهنده فشارخون است و جوشانده آن برای تسکین درد دندان مفید است

۰۲ فروردين ۹۳ | آسمان هشتم

امام رضا (ع) برای بهبود وضعیت استخوانها استفاده از برگ چغندر را توصیه کرده اند. احمد بن محمّد بن ابى نصر می گوید که امام رضا (ع) به من فرمود: «اى احمد! میل تو به سبزى‏ها چگونه است؟». گفتم : همه را دوست دارم. فرمود : «اگر چنین است ، بر تو باد چغندر ؛ چرا که بر ساحل فردوس مى‏روید . در آن ، شفاى هر دردى است ، استخوان را درشت مى‏کند و گوشت مى‏رویانَد»

 امام می فرماید : هیچ چیز مانند برگ چغندر برای شخص مبتلا به درد سینه مفید نیست . چغندر- منظور برگ آن است – جذام را ریشه کن می کند ، موجب سفت شدن استخوان ها می گردد ، گوشت را می رویاند ، عقل را قوی و خون را تصفیه می کند و بیمار را به خواب راحت فرو می برد .

توصیه طب سنتی

نوشیدن آب چغندر در افراد مسن سبب افزایش جریان خون به مغز شده و به این وسیله از دمانس یا زوال عقل پیشگیری می‎کند.
چغندر حاوی میزان زیادی نیترات است که به وسیله‎ی باکتری‎های موجود در دهان به نیتریت تبدیل می‎شود. نیتریت به باز شدن رگ‎های خونی در بدن کمک می‎کند و در نتیجه جریان خون و اکسیژن را به قسمت‎هایی که دچار کمبود هستند می‎رساند.
نیتریت افزون بر باز کردن رگ‎های خونی، جریان خون در مغز را نیز افزایش می‎دهد و به‎ همین خاطر به سلامت مغز کمک می‎کند.

۰۲ فروردين ۹۳ | آسمان هشتم

امام رضا(ع) می‌فرماید: گوشت‌های چربی دار و سایر غذاهای مخصوص زمستان را تبدیل به غذاهای سبک و معتدل و زود هضم کنید، این غذاها عبارتند از: حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌ها.

همچنین ایشان در حدیثی دیگر می‌فرماید: در ماه دوم بهار گوشت و چربی کم بخورید و بیشتر از غذاهای با طبع سرد استفاده کنید، ‌آب زیاد بنوشید و صبح‌ها استحمام کنید و با نشاط به تلاش مشغول شوید.

امام رضا(ع) توصیه می کنند که سردی‌ها را در فصل گرم و گرمی‌ها را در فصل سرد مصرف کرده و در فصل معتدل بهار و پاییز از غذای معتدل استفاده کنید. بنابراین نباید در فصل بهار و پاییز غذاهای خیلی گرم و خیلی سرد را مصرف کرد.

یکی دیگر از توصیه‌های امام رضا (ع) برای این ماه حجامت است. آن حضرت فصل بهار را بهترین زمان برای انجام عمل حجامت دانسته و می‌فرماید: در این فصل خون به هیجان در می‌آید. لذا از قصد و حجامت در این فصل استفاده کن.

-->