آسمان هشتم

امام رضا (ع) در مورد خواص مویز فرموده اند: روز یکشنبه، روز ساختن و کاشتن مویز است. هر کس می خواهد به حافظه اش افزوده شود،‌ صبحگاهان در حالت ناشتا هفت مثقال مویز بخورد .

امام رضا علیه السلام از پدران خود، از امام علی‏ علیه السلام نقل کرد که آن حضرت فرمود: «کسی که 21 عدد کشمش سُرخ در صبحگاهان تناول کند، در جسم خود دردی که او را نگران کند، نخواهد یافت.» .
امام رضا علیه السلام همچنین از پدران خود از امام علی‏ علیه السلام نقل کرد که آن حضرت فرمود:  «کشمش جان را قوی و بیماری را از تن بیرون می‏کند، و گرمای بدن را فرو نشانده و روح را شاداب می‏سازد.»
و در حدیثی دیگر امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوارش از حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام نقل کرد که آن حضرت از پیامبر چنین نقل فرمود:  «بر شما باد مصرف کشمش، که کشمش تلخی‏ها را می‏زداید، بلغم را از بدن بیرون می‏راند، اعصاب را قوی می‏کند، سُستی‏ها را از تن می‏زداید، اخلاق را نیکو و روح را شاداب و غم و اندوه را برطرف می‏سازد.»


توصیه طب سنتی
ترکیبات سیاه یا قرمز رنگ موجود در مویز از نوع آنتوسیانین و پلی فتونیک است که دارای خاص ضد سرطان و ضد آلزایمر هستند. مقدار ریاد آنتوسیانین موجب شده که ارزش غذایی زیادی داشته باشد.

  • به کاهش کلسترول و بهبود عملکرد روده ها کمک می‌کند .
  • موجب کاهش فشارخون و جلوگیری از دفع مایعات بدن می‌شود.
  • اثر سلنیوم موجود  در کشمش  بر روی پوست  بسیار عالی است  .
  • این ماده غنی از کالری است ، برای کسانی که مبتلا به افسردگی ، دلشوره، تشویش و مشکلات عصبی هستند بسیار مناسب است.
  • خوردن چند عدد کشمش در روز به تقویت حافظه کمک کرده و افراد را از ابتلا به بیماری آلزایمر مصون می‌دارد .
  • کشمش همچنین تقویت کننده بدن است و اگر آن را به خوبی بجوند. انگور به علت داشتن آهن و منگنز برای خون بسیار مفید است و در واقع داروی کم خونی است .
  • بدلیل داشتن سدیم ضد سم ، اوره و ملین است.
  • تخمیرات روده را کم می‌کند باعث می‌شود که صفرا رقیق شود و معالج تری گیلیسرید و کلسترول زیادی خون است .
  • مصرف کشمش از رشد باکتری های دهانی که باعث پوسیدگی های دندان و بیماری لثه میشوند جلوگیری می‌کند . برخی فیتوکمیکال ها(ترکیبات شیمایی گیاهی موجود در بعضی گیاهان) رشد باکتری های دهانی مربوط به بیماری های دهان و دندان را محدود می‌کنند. همچنین کشمش شیرین و چسبنده و هر غذایی که حاوی قند باشد و چسبناک هم باشد به نظر می‌رسد باعث پوسیدگی دندان می‌شود اما یک گروه تحقیقاتی ، عکس این مطلب را مطرح می‌کند .
  • ترکیبات شیمیایی گیاهی تحت عنوان فیتوکیمیکال های موجود در کشمش با مبارزه با باکتری های دهانی به بهداشت دهان کمک می‌کنند.
  • شایان ذکر است کشمش عمدتاً حاوی فروکتوز و گلوکز است و سوکروز که عامل اصلی بیماری دهان و دندان است ، ندارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->