آسمان هشتم

امام رضا علیه السلام  سفارش به استفاده از شربتی مخصوص دارند و چنین توصیه می کنند: بعد از غذایت از شربت مصفّای کهنه ای که نوشیدنش حلال است  می نوشی .
امام رضا علیه السلام درباره نحوه تهیه این شربت می فرماید: ده رطل ( تقریبا 4)کیلو مویز پاک کرده را با دقت در آب بشویید و بعد آبی که بر روی آن ریخته می شود باید صاف و زلال باشد. مقدار آب در حدودی است که به قدر چهار انگشت روی مویزها بایستد.
این ظرف را در پاییز یا زمستان در مدت 72ساعت ودر تابستان در 24ساعت به حال خود بگذارید آب این کشمش(مویز)اگر از باران و یا آبی که سرچشمه ی آن به طرف مشرق باشد بهتر است و بعد محتویات این ظرف را در یک دیگ تمیز بریزید و سپس روی آتش قرار دهید تا کشمش ها بپزد و باد کند سپس کشمش ها را می فشارید و شیره را پس از تصفیه دور از آتش می گذارید تا سرد شود .
برای نوبت دوم مجددا شیره را در یک دیگ ریخته روی آتش گذاشته تا با حرارت ملایمی بجوشد و با همین حرارت آن قدر بجوشد تا دوسومش بخار شده و یک سوم آن باقی بماند سپس از روی آتش بردارید و مقدار500-400 گرم عسل صاف شده از موم طبیعی و خالص در آن بریزید و برای بار سوم روی آتش به همان میزان حرارت دهید که به میزان همان مقدار از عسل مقدار آب آن کاهش یابد .
برای معطر ساختن آن و هم از لحاظ تقویت بنیه می توانید ادویه های زیرا به آن اضافه نمایید زنجبیل و زعفران از هر یک ،یک مثقال میخک و دارچین و مصطکی و سنبل الطیب و کاسنی از هر یک نیم مثقال این مواد را کاملا کوبیده و نرم نمایید و درپارچه ی نظیف و ضخیم بسته یا دوخته و میان ظرف که شیره ی مویز می جوشد بیاندازید و با آن حال که شیره ی مویز در ظرف به آرامی می جوشد به هم بزنید و هم زدن را هم چنان ادامه بدهید تا آب هایش بخار شود و حجم محتویات ظرف به میزان اول خود برسد سپس از روی آتش بردارید پس از سرد شدن آن را در شیشه بریزید این شربت باید سه ماه در شیشه بماند تا ترکیبات آن کاملا به هم بیامیزد و نوبت نوشیدن آن فرا رسد موقع نوشیدن هم با آب خالص مخلوط نموده و بعد از صرف غذا نوشیده شود که در این صورت در درمان بسیاری از بیماری ها مانند نقرس و اختلال های دیگر بدن و در درمان ناراحتی های عصبی و مغزی و کبدی و در طحال و معده دارای اثر قطعی است .
ممکن است بعد از نوشیدن این نوشابه ی مقوی تشنگی حاصل شود اما باید مقدار مصرفی این آب نصف مقدار آب معمولی که می نوشید باشد .

توصیه طب سنتی

* شیر بادام:

50 گرم مغز بادام خام در آب سرد خیس شده و پوست کنده شود و همراه 3 قاشق غذا خوری عسل و چهار لیوان آب سرد در مخلوط کن 5 دقیقه مخلوط شود. یک لیوان از این شیر در عرض 3 دقیقه خورده شود.

خواص: برای بهبود بیماران عصبی، افسرده و نگران بسیار مؤثر است و ناراحتی های پوستی و کبدی و کسالت و فراموشی را از بین می برد و برای تمرکز فکر مفید است.

برای پوست گرفتن بادام، بادامها را در آب سرد ریخته و روی شعله قرار دهید، همین که آب جوشید، شعله را خاموش کرده و پس از سرد شدن، بادامها به راحتی پوست می‎شوند.

بقیه شیرها نیز به همین طریق تهیه می شوند: فندق، گردو، پسته چهارمغز، تخمه کدوی خام، تخمه آفتابگردان خام.

منبع: درمان با طب سنتی

* شربت عسل:

یک قاشق عسل + یک لیوان آب + آب یک عدد لیمو ترش شیرازی + دو تکه یخ قالبی کوچک.

خواص: این شربت برای تمامی افراد و برای تمامی سنین مفید است.

برای رفع خستگی ذهنی، شربت آب و عسل بهترین چیز است.

برای افزایش حافظه، روزی سه لیوان شربت آب و عسل با یخ استفاده نمایید.

کسانی که بی‎خوابی دارند شربت آب و عسل را در طول 10 دقیقه، میل کنند.

اگر کسی خواب زیادی دارد، این شربت را سریع میل کند.

برای ضعف بدن، شربت آب و عسل را با یخ، آرام آرام بنوشید.

کسانی که با خوردن عسل، معده درد می‎گیرند، آن را بصورت شربت عسل بخورند.

* بذرهای ملیّن:

خاکشیر، بارهنگ، اسفرزه، تخم ریحان، تخم شربتی، تخم مرو و بالنگو.

* خاکشیر و بارهنگ را به نسبت مساوی مخلوط کرده و ریگ شور کنید، و پس از یک جوش خوردن و خنک شدن استفاده کنید. مقدار مصرف: یک چهارم لیوان بعد از لعاب دادن و دو مرتبه در روز.

بقیه بذرها را حتماً بعد از لعاب دادن مصرف کنید. از سایر بذرها می توانید به مقدار دو قاشق مربا خوری از یک نوع و یا از مجموع آن ها به یک لیوان آب جوش اضافه کرده و هم بزنید و بعد از لعاب دادن استفاده کنید(صبح ناشتا و شب هنگام خواب).

خواص بذرهای ملین: رفع یبوست مزاج، دفع سموم از بدن، سبکی جسم، آرامش خیال، لاغری و تناسب اندام.

منبع: درمان با طب سنتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->