آسمان هشتم

امام رضا علیه السلام می فرماید : زیاد خوردن گوشت حیوانات وحشی و گاو، عقل را دگرگون می کند، (گوشت گاو سرد است )فهم را حیران می کند، ذهن را کودن می کند و فراموشی را زیاد می کند.‏
امام رضا علیه السلام همچنین در دستورالعملی دیگر برای افزایش توان یادگیری می فرماید : فراوان کندر بخورید آن را در دهان نگه دارید و بجویید برای من جویدن آن دوست داشتنی تر است . کندر بلغم معده را می زداید به هضم غذا کمک می کند بلغم معده را می زداید و آن را تمیز می کند و عقل را استحکام می بخشد . 

در باره استفاده از مویز و کشکش هم امام رضا (ع )می فرماید :« خوردن کشمش صبح ناشتا ، حافظه را تقویت می کند .
همچنین امام رضا علیه السلام از پدران خود از امام علی‏ علیه السلام نقل کرد که آن حضرت فرمود:  «کشمش جان را قوی و بیماری را از تن بیرون می‏کند، و گرمای بدن را فرو نشانده و روح را شاداب می‏سازد.»
و در جایی دیگر در باره خواص اعجاب انگیز مویز امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوارش از حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام نقل کرد که آن حضرت از پیامبر چنین نقل فرمود: «بر شما باد مصرف کشمش، که کشمش تلخی‏ها را می‏زداید، بلغم را از بدن بیرون می‏راند، اعصاب را قوی می‏کند، سُستی‏ها را از تن می‏زداید، اخلاق را نیکو و روح را شاداب و غم و اندوه را برطرف می‏سازد.»
در طب الرضا هم درباره تقویت نیروی حافظه و توان یادگیری آمده است که کسى که می خواهد حافظه‏اش قوى شود صبح‏ها ناشتا نزدیک هفت مثقال مویز بخورد و کسانى که به نیروى حفظ بیشترى احتیاج دارند هر روز سه قطعه زنجبیل که با عسل مربا شده بخورند و نیز مقدارى خردل با غذاى خود مصرف کنند و آن کس که می خواهد خردش نیرومند گردد هر روزه سه دانه هلیله را با نبات بکوبد و میل کند.
و ابو بصیر از امام رضا (ع) نقل می کند که جهت تقویت حافظه 10درهم میخک 10درهم کندرسفید بگیرد وخوب بکوبد و هر روز ناشتاقدری از آن بخورد.

توصیه طب سنتی

گیاهان دارویی مورد استفاده در تقویت حافظه

1- رزماری (اکلیل کوهی) (Rosemary): رزماری یک گیاه محبوب هم از نظر پزشکی و هم به عنوان نماد حافظه بوده است. رزماری محرک گردش خون و فعالیتهای مغزی ((cephalic است. استشمام چند قطره از روغن رزماری یقیناً موجب احساس پاک بودن فوق العاده فکر می شود.

2- گل سرخ (Rosa spp): امروزه هم همانند گذشته گل سرخ گیاهی باارزش است، در طب آیورودایی گل سرخ را خنک کننده بدن و مقوی ذهن می دانند. در اختیارات بدیعی آمده استشاق گل سرخ باعث قوت دماغ می شود.

3- مریم گلی دارویی (sage): این گیاه که بطور سنتی آن رابا طول عمر مرتبط می دانند به عنوان دارویی برای بازگرداندن حافظه در افرادمسن شهرت یافته است. مریم گلی برای سر و مغز بطور استثنایی مناسب است و احساسات و حافظه را نیرومی بخشد.

4- ژینکو (Ginkgo): برگ ژینکو تقویت کننده حافظه و باعث ازدیاد فعالیت های مغزی وجریان خون درآن می شود.

5- روغن فرار حاصل ازگیاهانی همچون نعنا، رزماری، ریحان، آویشن، مرزه، میخک و جوز از جمله روغن های cephalic هستند به این معنی که موجب تحریک مغز می شوند و به پاک بودن تفکر کمک می کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->