آسمان هشتم

امام رضا(ع) می فرمایند: کسانی که می خواهند دچار بیماری های ناشی از تولید باد(ریح) در بدن نشوند، هفته ای یک بار سیر مصرف کنند.
امام رضا علیه‏السلام استفاده از نخود را توصیه می کنند و می فرمایند:  نخود براى کمر درد مفید است.
امام رضا علیه السلام هم درباره فلسفه واجب شدن وضو فرموده اند: خداوند سبحان امر به وضو کرده تا اینکه انسان وقتی در پیشگاه خداوند برای مناجات حق تعالی قرار می گیرد، طاهر و پاکیزه گردد و مطیع دستورات او باشد و همچنین به وسیله وضو انسان را از پلیدی ها و نجاسات پاک می گردد، و نیز به سبب وضو، سستی و چرت از بین می رود و قلب برای نماز و حضور نزد حق تعالی پاک خواهد گشت.
یکی دیگر از گیاهان مفید برای استحکام بدن چغندر است. در کتاب المحاسن به نقل از احمد بن محمد بن ابی نصر از امام رضا (ع) نقل شده که فرمود : « ای احمد! میل تو به سبزی ها چگونه است؟».گفتم: همه را دوست دارم . فرمود: « اگر چنین است ، بر تو باد چغندر ؛ چرا که بر ساحل فردوس می روید . در آن، شفای هر دردی است، استخوان را درشت می کند و گوشت می رویاند».
امام رضا (ع) همچنین انجیر را مفید دانسته و درباره آن می فرماید: بوی بد دهان را می برد ، دهان و استخوان ها را استحکام می بخشد، مو می رویاند، درد را می برد و با وجود آن، دیگر به دارویی نیاز نیست.
در توصیه دیگری از امام رضا (ع) در همین زمینه آمده است که : آب گرم ،چنانچه آن را هفت جوش بجوشانی و از ظرفی به ظرف دیگر درآوری ،تب را می برد و نیرو را به ساق پاها و قسمت پایین تر از مچ ،سرازیر می کند.

امام رضا(ع) از پدرانش نقل نموده که پیغمبر (ص) فرمود : زیتون را داشته باشید ، چون آن سره ( زهره ) را می شکافد ، بلغم را می برد ، پی ها را محکم می نماید ، اخلاق را خوب می کند ، نفس را پاک می گرداند و غم را می برد .

توصیه طب سنتی

عسل و سرکه سیب از جمله ضد التهاب‌های قوی هستند. بنابراین اگر از درد مفاصل رنج می‌برید، یک قاشق مرباخوری عسل را با یک قاشق مرباخوری سرکه سیب مخلوط کنید و این معجون را صبح‌ها مصرف کنید تا درد مفاصل ناشی از آرتریت تسکین یابد.

برای تسکین درد پشت، وردنه را روی زمین گذاشته و در حالی‌که پشت تان را روی آن گذاشته‌اید دراز بکشید. به این ترتیب وردنه بین شانه‌ها قرار گرفته و به صورت شکل T انگلیسی عمود بر نخاع  قرار می‌گیرد.

اگر بدن تان را روی آن به حالت بالا و پایین حرکت دهید باعث تسکین تنش عضلانی می‌شود.

درد مفاصل در مزاج سرد را با دادن داروهاى گرم و غذاهاى گرم و در مزاج گرم با اغذیه و داروهاى سرد تعدیل مزاج نمایند. اگر مربوط به مزاج خشک باشد به ترطیب مزاج بپردازند و اغذیه رطوبتى چون شیر گاو و غیره خورند، روغن بادام ، روغن مغز تخم کدو، پیه مرغ و مغز ساق قلم گاو مخلوط کرده بمالند. در زیادى خون فصد و کم کردن خون لازم است و شربت لیمو و سکنجبین و شیره چهارتخم و عناب ، زرشک و لیمو و آلوچه خشکه مفید است با فرمول زیر.

عناب 100 گرم
آلوچه خشکه 250 گرم
زرشک 100 گرم
قره قات 20 گرم
لیمو 5 گرم
گل بنفشه 10 گرم
پرسیاوشان 5 گرم
کاکنج 5 گرم
همه را مخلوط کرده 10 قسمت نمایند هر قسمت را صبح و عصر جوشانده میل نمایند. این فرمول براى گرم مزاجان و چاقها و فشارخونیها و دموى مزاجها و کسانیکه مبتلا به خشک شدن دهان هستند و عطش دارند خیلى مفید و مؤثر است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->