آسمان هشتم

ابراهیم جعفر میگوید : خدمت امام رضا (ع) رسیدم فرمود : چرا رنگت تغییر کرده ؟
گفتم از تب است . فرمودند : چرا از شربت گوارایی غاغلی (شکر ) ؟
خوردن شکر طبرزرد (نبات ) ، بلغم را از میان می برد .

توصیه طب سنتی

مدتی است که تب های مختلفی به نام طب سنتی در جامعه شیوع پیدا کرده و باب سوء استفاده برخی ها را باز نموده، از جمله این ها تب عدم مصرف شکر سفید و سمی دانستن آن و جایگزین کردن شکر سرخ یا قهوه ای است.

این در حالی است که در اکثر کتب کهن طب سنتی از جمله در قانون ابن سینا، الحاوی زکریای رازی، ذخیره خوارزمشاهی، مخزن الادویه عقیلی خراسانی و صدها کتاب دیگر بارها و بارها به مصرف شکر سفید اشاره شده و از ان به عنوان مصلح (اصلاح کننده ضرر) سایر غذاها یا داروها نام برده‏ اند و دقیقا بر سفید بودن آن تاکید کرده ‏اند.

آنچه امروز در مورد شکر و سمی بودن آن بیشتر مورد سوال است استفاده از آهک در جریان تصفیه آن است اما باید گفت که آهک به شیوه سنتی در تصفیه بسیاری از مواد خوراکی دیگر هم به کار می رفته و می رود و این یک شیوه جدید نیست، مساله این است که در مراحل تصفیه مقدار آهک باید به زیر حد مقدار سمی آن برای انسان برسد.

البته باید گفت که حتی سالمترین مواد غذایی یا دارویی اگر بیش از حد مورد نیاز بدن استفاده شوند نقش سم پیدا می کنند مثلا فردی که بیش از حد گنجایش بدنش آب بنوشد دچار مسمومیت با آب می شود و این مساله در مورد تمام مواد از جمله استفاده زیاد شکر هم صدق می کند. مشکل همه گیر جوامع امروزی افراط و تفریط و فراموش کردن حد اعتدال بر اساس شرایط فردی (که شعار اصلی طب سنتی است) می باشد.

از طرفی باید گفت بسیاری از شکرهایی که به نام شکر سرخ یا قهوه ای در بازار به فروش می رسند شکر سفید و تصفیه شده ای هستند که مجدد با ملاس مخلوط شده و به این شکل در آمده اند.

نکته مهم دیگر که متاسفانه خیلی کم مورد توجه قرار می گیرد فرق غذا و دوا در طب سنتی است، غذاها موادی هستند که با مصرفشان کمترین تغییرات در مزاج فرد ایجاد شود در نتیجه هر چه ماده ای به اعتدال نزدیک تر باشد امکان این که غذا باشد بیشتر است و هر چه ماده ای از اعتدال دورتر باشد نقش دارویی بیشتری دارد، در نتیجه نمیتوان زنجبیل را به این دلیل که فلان خاصیت را دارد به همه به عنوان غذا توصیه کرد چون مزاجش خیلی گرم است در مورد شکر سرخ هم نسبت به شکر سفید همین مساله صادق است زیرا شکر سرخ از سفید گرم تر و خشک تر است.



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
-->